Fossebaan: riolerings- en wegeniswerken

Het lokaal bestuur Ternat wil zich de komende jaren profileren als fietsvriendelijke gemeente.
De Fossebaan heeft geen fiets- en voetpaden. Bovendien is het wegdek en de waterhuishouding van de weg gedateerd en is een vernieuwing van de weg noodzakelijk.

In samenwerking met rioolbeheerder Farys wordt de Fossebaan vernieuwd en uitgerust met fietspaden, voetpaden en een nieuwe gescheiden riolering.

Stap 1: kappen laanbeplanting

Het kappen van de laanbeplanting die niet behouden kan worden is afgerond.

Stap 2: voorbereidende werken 

Op 4 november 2024 vanaf Assesteenweg t.e.m. kruispunt met Stampmolenstraat:

  • starten de grondwerken voor de aanleg van de nieuwe fietspaden.
  • worden de aanliggende grachten gerealiseerd.
  • worden de bestaande bomen gesnoeid.

Deze werken duren tot de start van kerstvakantie (op voorwaarde dat de weersomstandigheden het toelaten).

Stap 3: vernieuwingswerken nutsleidingen

Vanaf 6 januari 2025 start de aannemer op de Fossebaan vanaf Assesteenweg t.e.m. kruispunt met Stampmolenstraat met de vernieuwingswerken aan de nutsleidingen (De Watergroep, Fluvius, Telenet, Proximus & Fiberklaar). Er worden ook meteen 400 volt kabels gelegd.

Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden, werken de verschillende nutsbedrijven samen met 1 aannemer, namelijk GKW uit Ternat.

Deze werken duren ongeveer 2 maanden.

Hinder en omleiding

Tijdens het kappen van de laanbeplanting en de voorbereidende werken door de nutsbedrijven is de Fossebaan – vanaf kruispunt Assesteenweg tot kruispunt Kattestraat - volledig afgesloten voor alle doorgaand verkeer.

  • Zwaar verkeer rijdt om via E40.
  • Gemotoriseerd verkeer
    • Richting E40 en Ternat: via Heidestraat, Esdoornstraat, Kerkstraat, Assesteenweg.
    • Richting Lennik, Roosdaal en Liedekerke: via Bosstraat, Nieuwbaan, Muilemstraat, Affligemstraat.
  • Fietsers
    • Richting Ternat: via fietssnelweg of Heidestraat, Esdoornstraat, Kerkstraat.
    • Richting Lennik, Roosdaal en Liedekerke: via Kattestraat.
  • Voetgangers kunnen langs de werfzone tijdens de nutswerken. Tijdens het kappen van de bomen kunnen ook voetgangers niet langs de werfzone.

Stap 4: riolerings– en wegeniswerken

Aansluitend (begin 2025) op de vernieuwingswerken van de nutsbedrijven start Ternat i.s.m. rioolbeheerder FARYS met de riolering – en wegeniswerken op de Fossebaan. 

De werken worden uitgevoerd door Aclagro nv uit Wondelgem en omvatten onder andere:

  • Fietspaden en voetpaden: Waar mogelijk worden aan beide zijden van de weg enkelrichtingsfietspaden aangelegd. Deze fietspaden worden, waar mogelijk, gescheiden van de rijweg aangelegd.
  • Centrale deel: Tussen de Kleemstraat en de Dronkenborrestraat is er geen ruimte voor fietspaden, maar worden fietssuggestiestroken aangelegd, samen met een nieuw voetpad aan de pare zijde van de straat. Zo kunnen de bomen aan de andere kant behouden worden.
  • Gescheiden riolering: Het gedeelte tussen de Kattestraat en de Stampmolenstraat krijgt een nieuwe gescheiden riolering.
  • Vernieuwd wegdek: Het oude betonnen wegdek wordt vervangen door asfalt met nieuwe weggoten aan beide zijden van de straat.
  • Herstel van grachten: Langsheen de hoger gelegen akkers worden de bestaande grachten vernieuwd om het afstromend hemelwater beter te kunnen infiltreren en bufferen.

Informatiemarkt

Om de omwonenden goed te informeren over deze werken, organiseren we i.s.m. Farys en Aclagro nv een informatiemarkt in januari 2025. Bewoners van de Fossebaan en aanliggende straten ontvangen hiervoor een uitnodigingsbrief.

De betrokkenheid van onze inwoners, passanten en bedrijven is cruciaal. Daarom zorgen we voor transparante en regelmatige communicatie over de voortgang en hinder van de werken.

Hoe is dit project tot stand gekomen?

Het dossier heeft een lange weg afgelegd.

  • In 1997 werd de opdracht toegewezen om een nieuw ontwerp voor de Fossebaan op te maken.
  • Bij de start van de legislatuur werd dit dossier weer opgenomen. We hebben de plannen geactualiseerd en zijn op zoek gegaan naar subsidies.
  • In 2022 kregen we subsidies toegezegd voor de fietspaden (€ 375.650) en de riolering (€ 1.631.086).
  • Op 16 november 2023 kregen we een omgevingsvergunning, maar hiertegen werd in beroep gegaan.
  • Op 30 april 2024 kregen we over de hele lijn gelijk van de provincie Vlaams-Brabant. Intussen is er geen verder beroep mogelijk en is de vergunning definitief.
  • Sinds 1 augustus 2024 is ook de aannemer definitief aangeduid, het gaat om Aclagro nv.

Kostprijs

De totale kost bedraagt € 6.182.174,22 excl. btw, waarvan € 2.426.183,87 voor de gemeente Ternat, maar we mogen hiervan de fietspadsubsidies nog aftrekken.

De ingrepen zijn essentieel om de Fossebaan veiliger te maken en de infrastructuur te moderniseren. We streven ernaar om een balans te vinden tussen verkeersveiligheid en het behoud van de groene omgeving.

Meer groen

Door de aanleg van de riolering moet ook de bovenbouw van de weg vernieuwd worden. In de jaren 80 werden er platanen tot heel dicht tegen de rijbaan aangeplant. De experts van het studiebureau adviseerden om de weg wat te verschuiven, waardoor de platanen aan de ene kant van de weg kunnen behouden blijven met maximale groeikansen. Dit betekent dat deze aan de andere kant van de weg helaas moeten verdwijnen.

We doen het maximum om de bomen te behouden en zorgen ervoor dat onze gemeente een groene gemeente blijft. We doen dit door 60 bomen ter plaatse te vervangen door reeds stevige jonge bomen. Verder hebben we deze winter 1,2 ha extra bos in de Nattestraat aangeplant en kwam er een bosuitbreiding aan Kruikenburgpark.

Meer informatie

Alle informatie over de voortgang van de werken zal te vinden zijn