Het lokaal bestuur Ternat wil zich de komende jaren profileren als fietsvriendelijke gemeente.
De Fossebaan heeft geen fiets- en voetpaden. Bovendien is het wegdek en de waterhuishouding van de weg gedateerd en is een vernieuwing van de weg noodzakelijk.
In samenwerking met rioolbeheerder Farys wordt de Fossebaan vernieuwd en uitgerust met fietspaden, voetpaden en een nieuwe gescheiden riolering.
Stap 1: kappen laanbeplanting
Het kappen van de laanbeplanting die niet behouden kan worden is afgerond.
Stap 2: voorbereidende werken
Op 4 november 2024 startten de grondwerken voor de aanleg van de nieuwe fietspaden, werden de aanliggende grachten gerealiseerd en werden de bestaande bomen gesnoeid.
Deze werken zijn afgerond.
Stap 3: vernieuwingswerken nutsleidingen
De nutsbedrijven (De Watergroep, Fluvius, Wyre & Proximus) starten op dinsdag 7 januari 2025 met vernieuwingswerken aan hun leidingen. De werken worden uitgevoerd door de firma GKW. Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden, werken de verschillende nutsbedrijven samen met 1 aannemer. De werken verlopen gefaseerd.
Het einde van de vernieuwingswerken aan de nutsleidingen is voorzien tegen het einde van de Paasvakantie (op voorwaarde dat de weersomstandigheden het toelaten).
Stap 4: riolerings– en wegeniswerken
Ternat i.s.m. FARYS is reeds gestart met de aanleg van de vrijliggende fietspaden op de Fossebaan in zone 1. Bij de start van de kerstvakantie zijn deze werken afgerond.
Maandag 6 januari 2025 start de wegenisaannemer (Aclagro) met de aanleg van de vrijliggende fietspaden op de Fossebaan in zone 4. Verdere planning wordt later medegedeeld.
De werken worden uitgevoerd door Aclagro nv uit Wondelgem en omvatten onder andere:
- Fietspaden en voetpaden: Waar mogelijk worden aan beide zijden van de weg enkelrichtingsfietspaden aangelegd. Deze fietspaden worden, waar mogelijk, gescheiden van de rijweg aangelegd.
- Centrale deel: Tussen de Kleemstraat en de Dronkenborrestraat is er geen ruimte voor fietspaden, maar worden fietssuggestiestroken aangelegd, samen met een nieuw voetpad aan de pare zijde van de straat. Zo kunnen de bomen aan de andere kant behouden worden.
- Gescheiden riolering: Het gedeelte tussen de Kattestraat en de Stampmolenstraat krijgt een nieuwe gescheiden riolering.
- Vernieuwd wegdek: Het oude betonnen wegdek wordt vervangen door asfalt met nieuwe weggoten aan beide zijden van de straat.
- Herstel van grachten: Langsheen de hoger gelegen akkers worden de bestaande grachten vernieuwd om het afstromend hemelwater beter te kunnen infiltreren en bufferen.
Fases en timing stap 4
Timing op voorwaarde dat de weersomstandigheden het toelaten.
- FASE 1
- Assesteenweg tot en met Stampmolenstraat
- 24 maart 2025 tot 5 mei 2025
- gele lijn op onderstaande kaart
- FASE 2
- Stampmolenstraat tot en met Bellebeek
- 31 maart 2025 tot 11 juli 2025
- rode lijn op onderstaande kaart
- FASE 3
- Bellebeek tot en met Egaartbaan
- 16 mei 2025 tot 2 oktober 2025
- groene lijn op onderstaande kaart
- FASE 4
- Egaartbaan tot en met Kleemstraat
- 3 juli 2025 tot 31 oktober 2025
- blauwe lijn op onderstaande kaart
- FASE 5
- Kleemstraat tot en met Fossebaan 153
- 3 september 2025 tot 12 december 2025
- oranje lijn op onderstaande kaart
- FASE 6
- Fossebaan 153 tot en met Fossebaan 175
- 15 oktober 2025 tot 20 januari 2026
- paarse lijn op onderstaande kaart
- FASE 7
- Fossebaan 175 tot en met Kattestraat
- 14 november 2025 tot 16 februari 2026
- donkerblauwe lijn op onderstaande kaart
Meer informatie:
Werfzones
- ZONE 1 = Assesteenweg tot vlak voor de Loddershoekstraat
- ZONE 2 = kruispunt Loddershoekstraat tot vlak voor Kleemstraat
- ZONE 3 = kruispunt Kleemstraat tot Fossebaan 146
- ZONE 4 = Fossebaan 146 tot vlak voor Kattestraat
Hinder en omleiding
Tijdens de werken is de Fossebaan – vanaf kruispunt Assesteenweg tot kruispunt Kattestraat - volledig afgesloten voor alle doorgaand verkeer.
- Zwaar verkeer rijdt om via E40.
- Gemotoriseerd verkeer
- Richting E40 en Ternat: via Heidestraat, Esdoornstraat, Kerkstraat, Assesteenweg.
- Richting Lennik, Roosdaal en Liedekerke: via Bosstraat, Nieuwbaan, Muilemstraat, Affligemstraat.
- Fietsers
- Richting Ternat: via fietssnelweg of Heidestraat, Esdoornstraat, Kerkstraat.
- Richting Lennik, Roosdaal en Liedekerke: via Kattestraat.
- Voetgangers kunnen langs de werfzone tijdens de nutswerken. Tijdens het kappen van de bomen kunnen ook voetgangers niet langs de werfzone.
Communicatie
Om bewoners goed te informeren over deze werken, organiseerden we i.s.m. Farys en Aclagro nv een informatiemarkt op maandag 24 februari 2025. Bewoners van de Fossebaan ontvingen hiervoor een uitnodigingsbrief.
De betrokkenheid van onze inwoners, passanten en bedrijven is cruciaal. Daarom zorgen we voor transparante en regelmatige communicatie over de voortgang en hinder van de werken via
- onze website
- onze Facebookpagina
- de Whatsappgroep voor omwonenden Fossebaan
- de Whatsappgroep voor bewoners Fossebaan
Hoe is dit project tot stand gekomen?
Het dossier heeft een lange weg afgelegd.
- In 1997 werd de opdracht toegewezen om een nieuw ontwerp voor de Fossebaan op te maken.
- Bij de start van de legislatuur werd dit dossier weer opgenomen. We hebben de plannen geactualiseerd en zijn op zoek gegaan naar subsidies.
- In 2022 kregen we subsidies toegezegd voor de fietspaden (€ 375.650) en de riolering (€ 1.631.086).
- Op 16 november 2023 kregen we een omgevingsvergunning, maar hiertegen werd in beroep gegaan.
- Op 30 april 2024 kregen we over de hele lijn gelijk van de provincie Vlaams-Brabant. Intussen is er geen verder beroep mogelijk en is de vergunning definitief.
- Sinds 1 augustus 2024 is ook de aannemer definitief aangeduid, het gaat om Aclagro nv.
Kostprijs
De totale kost bedraagt € 6.182.174,22 excl. btw, waarvan € 2.426.183,87 voor de gemeente Ternat, maar we mogen hiervan de fietspadsubsidies nog aftrekken.
De ingrepen zijn essentieel om de Fossebaan veiliger te maken en de infrastructuur te moderniseren. We streven ernaar om een balans te vinden tussen verkeersveiligheid en het behoud van de groene omgeving.
Meer groen
Door de aanleg van de riolering moet ook de bovenbouw van de weg vernieuwd worden. In de jaren 80 werden er platanen tot heel dicht tegen de rijbaan aangeplant. De experts van het studiebureau adviseerden om de weg wat te verschuiven, waardoor de platanen aan de ene kant van de weg kunnen behouden blijven met maximale groeikansen. Dit betekent dat deze aan de andere kant van de weg helaas moeten verdwijnen.
We doen het maximum om de bomen te behouden en zorgen ervoor dat onze gemeente een groene gemeente blijft. We doen dit door 60 bomen ter plaatse te vervangen door reeds stevige jonge bomen. Verder hebben we deze winter 1,2 ha extra bos in de Nattestraat aangeplant en kwam er een bosuitbreiding aan Kruikenburgpark.
Bijlagen
- Planning Fossebaan stap 4 - fase 1, 2 en 3 [3,1Mb] (pdf)
- Planning Fossebaan stap 4 - fase 4, 5, 6 en 7 [3,1Mb] (pdf)
- Foseebaan grondplan deel 2 [3,1Mb] (pdf)
- Fossebaan grondplan deel 1 [3,1Mb] (pdf)
- Aanleg Fietspaden Fossebaan Type Dwarsprofielen [451,8Kb] (pdf)
- plan aanleg fietspaden Fossebaan [451,8Kb] (pdf)