Mobiliteit

De dienst mobiliteit en de mobiliteitsraad (MoRa) adviseert het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de commissie mobiliteit en duurzaamheid, verenigingen en inwoners.

De dienst mobiliteit staat in voor

  • de uitwerking, de aanpassing en het verbreden van het mobiliteitsplan.
  • de ontwikkeling van diverse fietsroutenetwerken.
  • het opmaken van verkeers- of mobiliteitsstudies gekoppeld aan het zoeken naar een veilige en comfortabele inrichting in het verkeer gestuurd vanuit een duurzaam beleid en de verkeersreglementering.

Met de fiets of te voet was je er al

In Ternat gebeurt heel veel en vaak dicht bij je deur. Je kan daarom ook vaak kiezen hoe je je verplaatst naar school, het werk, handelszaken, het verenigingsleven...

In Ternat kom je te voet of met de fiets al een heel eind. Op loop- en fietsafstand vind je aansluitingen op het openbaar vervoersnetwerk.

Elke dag wordt er vanuit de dienst mobiliteit gestreefd om deze keuze te vergemakkelijken en te zorgen dat iedereen zich op een veilige en comfortabele manier kan verplaatsen naar zijn of haar bestemming.

Meld gebreken aan de weg

Gebreken aan voetpaden, fietspaden, straten, wegen, openbare verlichting... in Vlaanderen, kan je online of telefonisch melden in het Meldpunt Wegen. Een zeer gevaarlijke situatie of een probleem dat de veiligheid ernstig in het gedrang brengt, meld je het best onmiddellijk via het noodnummer 101.

Online melden van gebreken

Als de situatie niet gevaarlijk is, kan je die online of telefonisch melden.

  • Verzamel genoeg gegevens (straatnaam of wegnummer, huisnummer, nummer van paal …). Neem eventueel foto’s.
  • Ga naar website Meldpunt Wegen
  • Vul de gegevens in en voeg eventueel foto’s toe. Zodra je melding is geregistreerd, krijg je een bericht.
  • De melding wordt automatisch naar de juiste wegbeheerder gestuurd. Die zal je melding behandelen en het probleem zo snel mogelijk onderzoeken en/of oplossen.

Telefonisch meld je gebreken gratis via 1700, elke werkdag van 9 tot 19 uur.