Regelmatig krijgt de dienst mobiliteit en/of de politie meldingen van inwoners dat er in bepaalde straten te snel gereden wordt.
Stappenplan
- ontvangstbevestiging van de melding
- inplannen van metingen door de dienst mobiliteit
- uitvoeren van de metingen door de dienst mobiliteit
- bespreken van de resultaten op het gemeentelijk veiligheidsoverleg
- indien dit op basis van de resultaten nodig blijkt: uitvoeren van snelheidscontroles door de politie en/of inplannen van infrastructurele maatregelen door de gemeente
- terugkoppeling naar de melder en op de website / infoborden van de gemeente
Gepubliceerde gegevens
- aantal voertuigen die te snel rijden
- de V85, dit is de gemiddelde snelheid van 85% van de bestuurders:
- ligt de V85 onder of dichtbij het geldende snelheidsregime (30 km/u, 50 km/u of 70 km/u), dan gaat het om een beperkt probleem.
- indien de V85 te hoog is, onderzoekt de dienst mobiliteit welke infrastructurele maatregelen mogelijk zijn en worden deze ingepland, vb. plaatsen van wegversmallingen, toekomstige heraanleg van de straat, vaste snelheidscameras, trajectcontroles...
Dit vraagt de nodige tijd.
Vaak blijkt uit de metingen dat de meeste bestuurders zich goed aan de maximumsnelheid houden. Dit neemt niet weg dat inwoners soms de indruk hebben dat er vaak te snel gereden wordt. Het volstaat dat er enkele bestuurders veel te snel door de straten rijden, bijvoorbeeld terwijl je s avonds rustig in de zetel zit, om het onveiligheidsgevoel te verhogen. Deze beperkte groep verkeerscriminelen aanpakken, is bijzonder moeilijk. De politie kan niet voortdurend in elke straat flitscontroles houden, dus lopen deze overtreders moeilijk tegen de lamp.
Indien de dienst mobiliteit bepaalde patronen in deze snelheidsovertredingen kan vaststellen (vb. s avonds of s nachts), kunnen er gericht flitscontroles ingepland worden.
Melding doen van mogelijk overdreven snelheid?
Contacteer mobiliteit@ternat.be.
Resultaten snelheidsmetingen
(door dienst mobiliteit)
Vaste LED-borden in zone 30km/u - metingen van augustus 2024
- Statiestraat thv Station, komende N285 / V85 = 34
- Statiestraat thv Okay, komende van N285 / V85= 39
- Brusselstraat, komende van rondpunt / V85 = 41
- Dahlialaan, komende van Bosstraat / V85 = 35
- Keizerstraat, komende van Bodegemstraat / V85 = 40
- Meersstraat, komende van Kerkstraat / V85 = 38
- Nieuwbaan, komende van Bosstraat / V85 = 35
- Pol De Montstraat, komende van Langestraat / V85 = 33
- Sterrelaan, richting Statiestraat / V85 = 45
- t Serclaesstraat, richting Statiestraat / V85 = 41
- Van Cauwelaertstraat, richting Statiestraat / V85 = 42
- De Feyterstraat, richting Keizerstraat / V85 = 41
- Bodegemstraat, richting Gemeentehuisstraat / V85 = 34
- Bosstraat, aan oversteekplaats F209 / V85 = 48+
- Wijmenierlaan, aan oversteek veilige schoolroute / V85 = 53
- Weverstraat, aan oversteek F209 / V85 = 59
- Wijmenierlaan, thv Doornveldweg / V85 = 51
- Heidestraat, aan oversteek F209 / V85 = 36
Te nemen maatregelen: flitscontroles!
Laatste resultaten flitscontroles (door politie):
- Wijmenierlaan: zone 30 – augustus 2024: 514 gecontroleerde voertuigen > 224 overtreders
- Meersstraat: zone 50 – augustus 2024: 142 gecontroleerde voertuigen > 16 overtreders
- Bodegemstraat: zone 30 – juli 2024: 169 gecontroleerde voertuigen > 126 overtreders
- Heirbaan: zone 30 – juni 2024: 7 gecontroleerde voertuigen > 5 overtreders
- Weverstraat: zone 50 – juni 2024: 274 gecontroleerde voertuigen > 59 overtreders
- Nieuwbaan: zone 50 – juni 2024: 211 gecontroleerde voertuigen > 24 overtreders
- Wijmenierlaan: zone 30 – februari 2024: 203 gecontroleerde voertuigen > 39 overtreders
- Terlindenstraat: zone 30 – november 2023: 181 gecontroleerde voertuigen > 72 overtreders
- Keizerstraat: zone 30 – oktober 2023: 458 gecontroleerde voertuigen > 153 overtreders
- Asbaan: zone 30 – september 2023: 34 gecontroleerde voertuigen > 20 overtreders