Start herinrichting Fossebaan

Gepubliceerd op dinsdag 6 augustus 2024 14 u.
vanaf najaar 2024

We willen een fietsvriendelijke gemeente zijn, daarom worden er noodzakelijke herinrichtingswerken aan de Fossebaan uitgevoerd. De weg wordt niet alleen vernieuwd, maar ook veiliger gemaakt voor fietsers en voetgangers. Alle obstakels zijn uit de weg, nu er een definitieve vergunning is en de aannemer aangeduid is. De voorbereidende werken starten in het najaar van 2024, de wegenis- en rioleringswerken starten in 2025.

Met de herinrichting van de Fossebaan willen we een veilige en toegankelijke weg creëren voor alle gebruikers. We zijn bijzonder tevreden dat de laatste obstakels nu van de baan zijn.

  • In 1997 werd de opdracht toegewezen om een nieuw ontwerp voor de Fossebaan op te maken.
  • Bij de start van de legislatuur werd dit dossier weer opgenomen. We hebben de plannen geactualiseerd en zijn op zoek gegaan naar subsidies.
  • In 2022 kregen we subsidies toegezegd voor de fietspaden (€375.650) en de riolering (€1.631.086).
  • Op 16 november 2023 kregen we een omgevingsvergunning, maar hiertegen werd in beroep gegaan.
  • Op 30 april 2024 kregen we over de hele lijn gelijk van de provincie Vlaams-Brabant. Intussen is er geen verder beroep mogelijk en is de vergunning definitief.

Kostprijs

Sinds 1 augustus 2024 is ook de aannemer definitief aangeduid, het gaat om Aclagro nv. De totale kost bedraagt €6.182.174,22 excl. btw, waarvan €2.426.183,87 voor de gemeente Ternat, maar we mogen hiervan de fietspadsubsidies nog aftrekken.

De ingrepen zijn essentieel om de Fossebaan veiliger te maken en de infrastructuur te moderniseren. We streven ernaar om een balans te vinden tussen verkeersveiligheid en het behoud van de groene omgeving.

Wat gebeurt er?

De Fossebaan, momenteel zonder fiets- en voetpaden, zal in samenwerking met rioolbeheerder Farys volledig worden vernieuwd. De werken worden uitgevoerd door Aclagro nv uit Wondelgem en omvatten onder andere:

  • Fietspaden en voetpaden: Waar mogelijk worden aan beide zijden van de weg enkelrichtingsfietspaden aangelegd. Deze fietspaden worden, waar mogelijk, gescheiden van de rijweg aangelegd
  • Centrale deel: Tussen de Kleemstraat en de Dronkenborrestraat is er geen ruimte voor fietspaden, maar worden fietssuggestiestroken aangelegd, samen met een nieuw voetpad aan de pare zijde van de straat. Zo kunnen de bomen aan de andere kant behouden worden.
  • Gescheiden riolering: Het gedeelte tussen de Kattestraat en de Stampmolenstraat krijgt een nieuwe gescheiden riolering.
  • Vernieuwd wegdek: Het oude betonnen wegdek wordt vervangen door asfalt met nieuwe weggoten aan beide zijden van de straat.
  • Herstel van grachten: Langsheen de hoger gelegen akkers worden de bestaande grachten vernieuwd om het afstromend hemelwater beter te kunnen infiltreren en bufferen.

Meer groen

Door de aanleg van de riolering moet ook de bovenbouw van de weg vernieuwd worden. In de jaren 80 werden er platanen tot heel dicht tegen de rijbaan aangeplant. De experts van het studiebureau adviseerden om de weg wat te verschuiven, waardoor de platanen aan de ene kant van de weg kunnen behouden blijven met maximale groeikansen. Dit betekent dat deze aan de andere kant van de weg helaas moeten verdwijnen.

We doen het maximum om de bomen te behouden en zorgen ervoor dat onze gemeente een groene gemeente blijft. We doen dit door 60 bomen ter plaatse te vervangen door reeds stevige jonge bomen. Verder hebben we deze winter 1,2ha extra bos in de Nattestraat aangeplant en kwam er een bosuitbreiding aan Kruikenburgpark.

Planning en communicatie

De komende weken worden de gesprekken met de aannemer, Farys en het lokaal bestuur voortgezet om de werken zorgvuldig in te plannen.

Najaar 2024

Het kappen van de laanbeplanting die niet behouden kan worden en de voorbereidende werkzaamheden door de nutsbedrijven (De Watergroep, Fluvius, Telenet & Fiberklaar).

Omwonenden ontvangen tijdig een bewonersbrief en alle informatie zal ook terug te vinden zijn via de communicatiekanalen van het lokaal bestuur.

2025

De eigenlijke wegenis- en rioleringswerken starten in 2025.

Om de omwonenden goed te informeren over deze werken, organiseren we i.s.m. Farys en Aclagro nv een informatiemarkt in het late najaar van 2024. Bewoners van de Fossebaan en aanliggende straten ontvangen hiervoor een uitnodigingsbrief.

De betrokkenheid van onze inwoners, passanten en bedrijven is cruciaal. Daarom zorgen we voor transparante en regelmatige communicatie over de voortgang en hinder van de werken.

Meer informatie

Alle informatie over de voortgang van de werken zal te vinden zijn

Met deze herinrichting zet Ternat een belangrijke stap richting een veilige en fietsvriendelijke gemeente.

Sluiten

vacature: clustermanager samenleven