Vragen over de ombudsdienst inschrijvingen

Hoe kan je de ombudsdienst inschrijvingen contacteren?

Via aanmelden@ternat.be.

Hoe is de ombudsdienst samengesteld?

De ombudsdienst inschrijvingen bevat minstens volgende leden:

  • een vertegenwoordiger van een erkende oudervereniging.
  • een vertegenwoordiging van alle schoolbesturen die de aanmeldingsprocedure organiseren waarvoor de ombudsdienst inschrijvingen instaat.
  • een vertegenwoordiging van het lokaal bestuur.
  • een onafhankelijke voorzitter.

Wat zijn de taken van de ombudsdienst tijdens de aanmeldingsperiode?

De ombudsdienst behandelt materiële en technische fouten die zich voordoen tijdens het verloop van de aanmeldingsprocedure. Ze behandelt ook vragen over een erkenning van een uitzonderlijke aanmeldsituatie.

  • Zie 'welk adres geef ik op?'
  • Indien, ondanks de beveiliging door het systeem, toch een aanmelding zou gebeuren die formeel verkeerd of onvolledig is, wordt die behandeld door de ombudsdienst.
  • De ombudsdienst zal oordelen bij betwisting over de correcte inschatting van het adres (coördinaten).
  • De ombudsdienst kan toelating geven om een referentieadres op te geven in plaats van het huidig domicilieadres (bv. wanneer je binnenkort verhuist). 

Wat zijn de taken van de ombudsdienst na de aanmeldingsperiode?

De rangordening en toewijzing van kinderen aan scholen wordt toegelicht door de beheerder. Eventuele problemen worden behandeld in een hieraan gekoppelde bijeenkomst van de ombudsdienst.

Voor eerstelijnsklachten kunnen ouders steeds terecht bij de beheerder via aanmelden@ternat.be. De beheerder legt die klachten, indien nodig, voor aan de ombudsdienst voordat de ouders door te verwijzen naar de Commissie inzake Leerlingenrechten.

Voorbereiding van de evaluatie van het centraal aanmeldingsregister voor de algemene vergadering met alle schoolbesturen en betrokken intermediaire organisaties.

Op basis van de evaluatie worden eventuele punten van verbetering voorgesteld en doorgevoerd.