Vragen over het resultaat van de aanmelding

Wat is een ticket voor inschrijving?

Op jouw 'ticket voor inschrijving' staat vermeld in welke school je je kind zal kunnen inschrijven tijdens de inschrijvingsperiode.

Met het ticket ben je zeker van een plaats voor jouw kind in die school.

OPGELET: als je jouw kind niet inschrijft tijdens de inschrijvingsperiode (tussen 28 april en 19 mei 2025), vervalt jouw ticket. Maak dus tijdig een afspraak met de school. 

Wat doe ik als ik mijn ticket van inschrijving niet zal verzilveren?

Breng de school op de hoogte. Zo weten zij dat dit plaatsje terug vrij komt.

Wat is een bericht van 'niet-gunstige rangschikking' of 'rangschikking op de wachtlijst' in een niet-toegewezen school?

Dit betekent dat je kind (nog) niet kan inschrijven in die school. Je staat op de wachtlijst. Het document geldt als bewijs van inschrijving op de wachtlijst. Het vermeldt ook jouw plaats op de wachtlijst.

Je hoeft niets te doen. De school zal jou contacteren als er een plaats vrijkomt.

Hoe lang is de plaats van mijn kind op de wachtlijst geldig?

De school moet de volgorde van de wachtlijst volgen:

  • tot en met 30 juni 2026 voor de kinderen geboren in 2023.
  • tot en met de 5e schooldag van oktober van het schooljaar 2025-2026 voor alle andere kinderen.

Kinderen geboren in 2022 die nog op een wachtlijst staan die geldt tot en met 30 juni 2025, moeten opnieuw aanmelden voor het schooljaar 2025-2026.

Wat als je vindt dat je weigering onterecht is?

Je kan terecht bij de beheerder van het systeem via aanmelden@ternat.be.

De beheerder zal jouw klacht voorleggen aan de ombudsdienst inschrijvingen.

OPGELET! Meld je klacht binnen de 15 kalenderdagen na het ontvangen van het resultaat, anders is je klacht niet ontvankelijk.

Indien je nog steeds vindt dat jouw weigering onterecht was, dan kan je je wenden tot de Commissie Leerlingenrechten. De contactgegevens van de Commissie Leerlingenrechten vind je terug op onderwijs.vlaanderen.