Waarom zone 30 uitbreiden?
De gemeente heeft besloten om de zone 30 uit te breiden en in te voeren op verschillende locaties, niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook om de leefbaarheid van de buurt te verhogen en om het fietsen en stappen te stimuleren.
Waar en waarom zone 30 in Ternat?
De uitbreiding van zone 30 is er op locaties waar de nood aan veiligheid en leefbaarheid het grootst is:
- In de ruime omgeving van scholen, sportfaciliteiten en de dorpskernen.
- In straten zonder voetpaden of veilige fietspaden, waar kwetsbare weggebruikers extra bescherming nodig hebben.
- Op de veilige schoolroutes, om kinderen een veilige weg van en naar school te garanderen.
- Bij oversteekplaatsen van fietssnelwegen, met uitzondering van de N285, waar een zone 50 van toepassing blijft.
- Op verkeersplateaus, waar de snelheid nu reeds beperkt is tot 30 km/u volgens de wegcode.
Onderstaande kaart brengt de zone 30 in beeld.
Legende:
- Gekleurde lijnen = verkeersveilige schoolroutes
- Boekjes = scholen in Ternat
- Grijze zone = zone 30
Voordelen van een zone 30
Verhoogde verkeersveiligheid
- Minder zware ongevallen: Bij een snelheid van 30 km/u is de kans op ernstige ongevallen een stuk lager. Vooral voetgangers en fietsers lopen minder risico op zware letsels.
- Betere reactie- en remtijd: Bestuurders hebben meer tijd om te anticiperen op onverwachte situaties, zoals overstekende kinderen of fietsers.
Stimulans voor actieve mobiliteit
- Veiliger voor fietsers en voetgangers: Langzamere verkeersstromen nodigen uit tot wandelen en fietsen, omdat kwetsbare weggebruikers zich veiliger voelen.
- Toegankelijk voor kwetsbare groepen: Ouderen en kinderen kunnen zich makkelijker en zelfverzekerder verplaatsen in een zone 30.
Betere doorstroming en overzicht
- Minder snelheidsverschillen = vlotter verkeer: Een gelijkmatig tempo leidt tot een vlottere verkeersdoorstroming en minder gevaarlijke inhaalmanoeuvres.
- Meer rust en overzicht: Het straatbeeld wordt rustiger, wat bijdraagt aan meer aandacht van automobilisten voor andere weggebruikers.
Duidelijke signalisatie
Om bestuurders attent te maken op de zones, worden duidelijke maatregelen genomen, waaronder:
- Zone 30-verkeersborden.
- Fietsstraat en -zone aanduidingen, die ook de voorrang van fietsers benadrukken.
- Verkeersdrempels en plateaus.